Tento týden jsem si dětmi udělali badatelské učení, do dvou misek jsme si rozdělili čistý a špinavý sníh, děti pozorovaly lupou krystalky sněhu, rozdíly čistého a špinavého sněhu. Děti odhadovaly, co se stane se sněhem v teple, porovnávaly misky čistého a špinavého sněhu. O výsledku toho to pokusu jsme si povídaly - proč je někde sníh čistší a někde hodně špinavý? Proč děti nemají dávat sníh do pusinky?
Zvonkohra - někdy v nás padání sněhu evokuje drobné cinknutí, proto jsme do pokusů se sněhem zapojili také zvonkohru a drhlo (tření rampouchů). Děti vyzkoušely výšky jednotlivých zvonků a komponovaly vlastní zimní skladbu. Dále měly za úkol poznat písničku ( Kočka leze dírou, Prší prší...). Hrou na zvonkohru rozvíjíme citové prožívání.
Dalším pokusem byl kus ledu, ve kterém zamrzly dobré věci (plastová zvířata, korálky, míček...). Děti opět pozorovaly, co se s předměty a s vodou stalo, pokoušely se předměty z misky vyndat, ale byly zamrzlé, mohly je vyndat až teprve, když byla voda rozpuštěná. Pozorování rampouchů, co se s nimi stane. Cílem těchto pokusů je, aby si děti osvojily praktické dovedností, poznávání citů a rozvoj a užívání všech smyslů. U pokusů procvičujeme slovní zásobu, pracujeme s antonymy (čistý x špinavý, teplý x studený, měkký sníh x tvrdý led). Stejně tak zapojujeme procvičování mluvidel a dechového proudu.
S předměty, které se postupně z ledu uvolnily, jsme cvičili zrakovou paměť - Co se schovalo pod sněhový záhon. Jindy zase trénujeme sluchovou paměť - Co jsme donesly sněhulákovi (3 - 4 předměty a děti by si je měly po krátké chvilce upamatovat). S dětmi zpíváme známé zimní písně - https://www.youtube.com/watch?v=yBEU3gE1g4c, Mráz, mráz, mráz, letí kolem nás a recitujeme s pohybem - Jedna koule maličká, druhá koule větší, třetí koule veliká, na sebe se vrší. Napícháme uhlíky, jako černé knoflíky, oči, pusu z mrkve nos, větší než-li kosí nos. A na hlavu plecháček a už je tu sněhuláček. Schválně jestli si děti doma vzpomenou na část textu ;)
Za pomocí plastelíny procvičujeme jemnou motoriku, děti zkouší vyvalovat válečky, kterými vyplňují předlohy čepici, tučňáka a hrneček. Plastelína je skvělá a kreativní forma, kterou také procvičujeme trpělivost, fantazii a tvořivost.
Přiřazování správné barvy sněhulákovi za pomocí barevných knoflíčků - rozvoj jemné motoriky, poznávání barev
Přiřazování správných PET víček sněhulákovi - rozvoj jemné motoriky, poznávání barev
Výtvarná činnost - ledové ozdoby
Ve výtvarné činnosti jsme si z přírodních materiálů a vody, vytvořily ledové ozdoby. Nejdříve děti na procházce nasbíraly ( šišky, větvičky, šípky, žaludy, lístečky), které daly do plastového talířku, zalily vodou a do druhého dne nechaly zmrznout. Ledové ozdoby vytvořené dětmi, byly ke zhlednutí na plotě v MŠ.
Nejprve jsme s dětmi cvičili stříhání proužků papíru na malé kousky, kdy nám šlo především o cvičení techniky práce s nůžkami. Některým dětem jde celkem dobře, u některých je nutné se učit. A nastříhané kousky pak děti přilepovaly do předkreslených kruhů sněhuláka. Dolepit detaily a je hotovo. Vypadá to jednoduše, ale dalo nám to zabrat. Důležité je, snažit se práci dokončit a nevzdat se!!!
S dětmi také zkoušíme pracovat na interaktivní tabuli, kde dětem opakujeme geometrické tvary, počítáme, určujeme velikosti tudíž i stupňujeme a zároveň se učíme pracovat s digitální technikou účelně a přiměřeně věku.
Děti také velmi bavilo házení na cíl pískovými pytlíčky a někteří se do toho opravdu řádně opřeli ;)